Ontwerp nieuwe as met adapter flenzen

Metingen, CAD-ontwerp, productie en plaatsing

Aanpassing aandrijfinstallatie met nieuwe tussenas en adapterflenzen

 

De opdracht: Bij een nieuw te plaatsen keerkoppeling veranderd de maatvoering van de technische installatie dusdanig dat de originele tussenas niet meer te gebruiken is. Er zal dus een nieuwe as ontworpen, geproduceerd en geplaatst moeten worden.

Er is gekozen voor een as uit de automotive industrie omdat deze qua kosten vaak lager liggen en veelal meer voorradig zijn dan vergelijkbare componenten in de scheepvaart.

De uitdaging: Geen van de benodigde componenten is standaard en kunnen dus niet kant en klaar geleverd worden. De beschikbare inbouwlengte is beperkt en er zal gewerkt moeten worden met adapterflenzen. Alles moet als nieuw product ontworpen worden.

 

Techiek:

Meten en invoeren in CAD

Berekeningen en bepaling vereisten

Consult met Bos Maritiem

Ontwerp met CAD

Productie van de as en adapterflenzen door Bos Maritiem

Installatie en testen

 

 

Werkwijze

Op locatie is de situatie met metingen in kaart gebracht en zijn tekeningen verzameld van de bestaande flenzen waar tussen gekoppeld moet worden.

Van de uitgaande flens van de keerkoppeling was al een .dwg bestand beschikbaar en van de ingaande flens van het stuwlager was een kopie beschikbaar dat overgenomen is in AutoCad.

Met de werklengte en beide koppelflenzen bekend, moest bepaald worden met wel as-typen er gewerkt kon worden. 

Voor een aandrijfas-specialist is buiten de toepassing, het maximum toerental en koppel van belang. Beide zijn aan de hand van de motor- en keerkoppeling-gegevens berekend en aan de hand van deze gegevens kon de aandrijfas-specialist de maatvoering van zijn flenzen bepalen. De diameters, de pasvlakken en het gatenpatroon is standaard voor zijn flenzen en komen niet overeen met de flenzen waartussen wij moeten installeren. 

Voordat de aandrijfas-specialist aan de gang kan, heeft deze een werklengte nodig. Nu bekend is tussen welke flenzen we moeten werken, kunnen we ook beginnen met het ontwerp van de adapterflenzen.

De adapterflenzen maken een installatie mogelijk tussen twee flenzen met verschillende gaten-patronen. In het geval dat de gaten-patronen elkaar overlappen, zal er nog een tweede adapterflens tussen de twee flenzen geinstalleerd moeten worden.

Nu deze ontwerpen klaar zijn, is ook de lengte die overblijft voor de aandrijfas te berekenen. Deze lengte, de werklengte, is doorgegeven aan de aandrijfas-specialist en deze zal voor ons een as vervaardigen op maat met de al eerder opgegeven specificaties.

 

 

 

 

Heb je een idee? Start je project vandaag nog

Loop je rond met het plan voor een eigen product of installatie?
Wil je je project voorzien van de juiste handleidingen en schema's?
Of heb je hulp nodig bij het visualiseren, ontwerpen of realiseren van jouw creatieve en/of technische project?