Pasklare oplossing voor een precaire situatie

Ontwikkeling van een nieuw product

Projectomschrijving

Voor een zeilschip met wereldwijd vaargebied ben ik gevraagd een technische inspectie te doen en te zorgen dat het schip weer veilig de Oceanen over kon varen. Bij de inspectie liep ik ondermeer tegen een onveilige situatie aan waar een creatieve oplossing voor bedacht moest worden.

De schroefas loopt van de machinekamer via de salon en de schroefaskoker naar buiten toe en passeert hierbij een waterdicht schot. In dit schot zou schroefas-afdichting moeten zitten omdat de machinekamer bij brand of lekkage, een geïsoleerde ruimte moet zijn. Op de bouwtekeningen was deze afdichting weggelaten maar aan het gaten-patroon in het schot was te zien dat er in het verleden een poging gedaan was om hier iets te monteren.

Bij het inmeten werd duidelijk dat dit schot niet haaks op de schroefas stond en dit was voor de montage van de te ontwikkelen afdichting erg belangrijk. Een andere uitdaging was dat het schip in het water lag en dat de schroefas dus niet verwijderd kon worden. in het ontwerp van de schroefas-afdichting moest dus meegenomen worden dat de unit om de as heen geplaatst moest worden en dat we niet de mogelijkheid hadden om de unit eerst te plaatsen om vervolgens de schroefas er door heen te steken. Een bijkomend kritiek punt was dat het uiteindelijke raakvlak op de as, niet gekoeld kon worden omdat er aan beide zijden een droge ruimte was.

Na consult met specialistische bedrijven is in samenwerking met Bos Maritiem een conceptontwerp tot stand gekomen en de realisatie van eind product is door Bos Maritiem uitgevoerd.

Het eind product is een stationaire stopbuspakking-afdichting geworden die deelbaar is. De deelbare delen zijn met paspennen geconstrueerd en de twee flenzen 90 graden ten opzicht van elkaar verdraaid om stevigheid te creëren. Met een MAG-klem worden de delen van het schotflens bij elkaar geknepen om een solide constructie te krijgen. De hoekfout in het schot wordt gecompenseerd door een dikke pakking met een puzzle slot. Als afdichtings-materiaal voor het raakvlak op de schroefas is voor teflon gekozen omdat dit zelfsmerend is en bestand tegen de verwachte maximum bedrijfstemperatuur van 70 graden.

 

 

 

 

Specs:

RVS 316 stopbuspakking

Deelbare flenzen met paspennen

Teflon zelfsmerende pakking ringen

Te openen en sluiten rubberen montagepakking met puzzelslot

RVS MAG-klem voor het opsluiten van het geheel

 

Werkwijze

De beschikbare ruimte is in kaart gebracht en daarna zijn potentiele ontwerp mogelijkheden overwogen. Door het relatief lage toerental van de schroefas kon voor een simpele uitvoering gekozen worden omdat koeling door externe smering niet nodig was. Na een concept tekening gemaakt te hebben is, met in achtneming van het op de markt beschikbare teflon, een ontwerptekening gemaakt en binnen een tijdsbestek van 3 weken gerealiseerd en geinstalleerd.

Heb je een idee? Start je project vandaag nog

Loop je rond met het plan voor een eigen product of installatie?
Wil je je project voorzien van de juiste handleidingen en schema's?
Of heb je hulp nodig bij het visualiseren, ontwerpen of realiseren van jouw creatieve en/of technische project?